یک آزمایش ساده به پیش بینی و جلوگیری از سقوط افراد کمک می کند

20 ژوئیه 2020 - دانشمندان یک آزمایش بالینی ساده را طراحی کرده اند که می تواند قدرت اندامهای تحتانی بیماران را ارزیابی و خطر سقوط آنها را پیش بینی کند. آزمایش "enhanced paper grip"  که توسط محققان مرکز بیومکانیک و فن آوری های توانبخشی (CBRT) در دانشگاه Staffordshire  تأیید شده است، شامل کشیدن یک کارت کوچک از زیر پای شرکت کننده است، در حالی که از آنها خواسته می شود با انگشت بزرگ پای خود (هالوکس) آن را نگه دارند، میزان کشش کارت توسط یک نیروسنج متصل به کارت که به اندازه ی کارتهای تجاری است، اندازه گیری می شود.

از این آزمایش پیشنهادی به طور بالقوه می توان برای نظارت بر ضعف عضلات در کلینیکها بمنظور ارزیابی بهتر خطر سقوط در بیماران مبتلا به دیابت استفاده کرد.

دکتر Aoife Healy ، دانشیار بیومکانیک حرکت انسان در CBRT ، اظهار داشت: آزمایش گرفتن کاغذ یک آزمایش ساده و از نظر بالینی برای تشخیص ضعف عضلات در پا، بسیار ارزشمند است. مقاله ی حاضر بر اساس تحقیقات پیشین ما نوشته شده است و سودمندی آن را در ارزیابی قدرت و تعادل در این گروه از بیماران آسیب پذیر نشان می دهد.

در این تحقیق بیست داوطلب سالم در آزمایشگاههای تخصصی بیومکانیک دانشگاه Staffordshire و ده فرد مبتلا به دیابت در یک کلینیک پای دیابت در هند، با استفاده از این روش ارزیابی شدند.

پیش از این مشخص شده بود که قدرت گرفتن اشیا توسط انگشت بزرگ پا با استحکام همه گروههای عضلات در پا و مچ پا و توانایی حفظ تعادل ارتباط دارد. آخرین نتایج منتشر شده در ژورنال Gait and Posture ، در یک آزمایش اصلاح شده، قابلیت اطمینان و اعتبار نیروی گرفتن انگشت بزرگ[1] پا(هالوکس) را در طول ارزیابی بالینی نشان داد.

دکتر سوندار، همکار این مطالعه و متخصص پای دیابتی از چنای هند، گفت: این نوع ارزیابی بالینی ساده در کلینیک ها و مناطقی با منابع بسیار محدود، با ارزش است و به ارائه ی مشاوره بالینی مؤثر کمک می کند.

دکترChatzistergos ، دانشیار بیومکانیک ارتوپدی و توانبخشی، که رهبری این تحقیق را بعهده داشت، خاطرنشان کرد: نسخه اصلی آزمایش گرفتن کاغذ در تشخیص ضعیف شدن ماهیچه های پا موثر بود اما نتیجه آن وابسته به عملکرد آزمایش کننده بود. برای غلبه بر این محدودیت، ما این تست پیشرفته را ابداع کرده ایم که با اندازه گیری مداوم نیروی کشش لازم برای برداشتن کارت از زیر پای فرد، به ارزیابی قدرت عضلات فرد می پردازد.

مطالعه ی اخیر بخشی از فعالیتهای گسترده مرکز تحقیقات بیومکانیک و توانبخشی در زمینه مدیریت پای دیابتی است که شامل تحقیقاتی برای کمک به جلوگیری از زخم های پا و قطع عضو می باشد.

پروفسور ناچی چوکالینگام، مدیر مرکز بیومکانیک و فن آوری های توانبخشی گفت: سقوط و ترس از سقوط و به زمین خوردن، یک مسئله مهم در مدیریت افراد مسن است. همچنین اولین سقوط، یک چرخه افزایش ترس از سقوط را ایجاد می کند و موجب کاهش فعالیت و از بین رفتن قدرت عضلات می شود. این منجر به خطر بیشتر برای سقوط های بعدی می گردد. بنابراین، شناسایی افرادی که ممکن است در معرض خطر سقوط باشند و جلوگیری از اولین سقوط بسیار مهم می باشد.

منبع:

Gait & Posture, 2020; DOI: 10.1016/j.gaitpost.2020.07.011

www.sciencedaily.com/releases/2020/07/200720093242.htm

 



[1] Hallux grip force